Výstava z rezidenčních pobytů organizovaných galerií sam83 v České Bříze
a Poznámky k národopisu v současném umění
vernisáž: 14. 9. 2017 v 17 h / Galerie bratří Špillarů v Domažlicích
Ateliér dokumentární fotografie, FAMU / vedoucí: Markéta Kinterová: Tomáš Bachura, Oskar Helcel, Benjamin Peguero, Martin Netočný, Jui -Tzu Chang. Ateliér postkonceptuální fotografie / vedoucí: Jiří Thýn, asistent: Antonín Jirát: Lukáš Brdlík, Johana Novotná, Valentýna Janů , Iryna Zakharova, Zuzana Tomková – Lazarová, Richard Janeček, Lali Laytadze, Martin Dušek, Erika Štěpánková. Ateliér tělového designu, FaVU / vedoucí: Lenka Klodová: Kateřina Olivová, Tereza Froncová, Adéla Venturová, Ivana Rovenská, Lukáš Essender, Kristína Reisová. Individuální rezidence: Josef Málek a Eva Pacalová, Tea Záchová, Kristýna Láníková, Lucie Mičíková, Martin Froulík, Anežka Hošková. Kurátor: Sráč Sam
Poznámky k národopisu v současném umění. V blízkosti Domažlic vzniká nový projekt Umělec na chatě (Artist-in-Cottage). Ukázky nalezených artefaktů z historického domu v obci Javor Marie Idlbeková, Javor Jméno a místo, které stojí mimo jakýkoli zájem. Stejně jako vše, z čeho není možné profitovat. Pocit marnosti, který vzniká z napětí mezi existencí a zánikem, se týká každého z nás. Po Marii Idlbekové zbyl rozpadající se dům v malé obci pod hradem Klenová. Na zbořeništi byly nalezeny zbytky osobních věcí, ze kterých lze skládat útržkovitou představu o jejím životě. Šablony na výmalbu zdí, lahve od sirupů a ryb, části košil, které pravděpodobně dodávala do nedaleké továrny Šumavan v Klatovech.
Ve výstavě sledujeme poměr funkční a estetické hodnoty stavebních prvků a do jaké míry jsou přijatelné jako artefakt. Výkresy Marie Idlbekové z r. 1926 Sam rozšířila o řadu napodobujících kreseb s respektem vůči jejímu výtvarnému vidění. Společným kresebným prvkem Marie a Sama jsou proplétané smyčky, které repetitivně opisují spojitost. Návaznost minulého a tady a teď.
Umělec na Chatě (AiC Artist in Cottage), jsou projekty které Sam od r. 1986 rozvíjí v rámci Vize pro novou kulturu a její místo. Jde o možnosti pohybu člověka mezi místy vytyčeného jednoduchými podmínkami. Optimální prodloužení životnosti existujících staveb se záměrem zbytečně nezastavovat nové plochy. Minimalizace spotřeby na nejnutnější možné náklady se zachováním standardů současného bydlení a zajištění účelného využití stavby. Projekt Javor obsahuje postupy vyrovnávání se s předurčenými parametry stavby. S uvědomělým přijetím předchozího se výsledná podoba stává nositelem časové i kulturní kontinuity.